tisdag 24 januari 2012

HEJA RÖDA VITA LAGET!

Berra hade varit på fest och hört en synnerligen rolig historia.
Det började med att det hade blivit prat om Björn Borgs och Ingemar Stenmarks storhetsstider under andra halvan av 70-talet, alltså de där åren då hela nationen höll andan när det spelades tennis eller åktes slalom i någon tävling av betydelse.
Då var det en som sa:
-Ni snackar om att Sverige stod stilla när Borg spelade final i Wimbledon eller när Stenmark åkte i Världscupen. Men jag ska tala om för er att det var ingenting mot hur det var i Degerfors när det spelades allsvensk fotboll där på 50-talet.


-En gång kom en bilist körande på vägen utanför Stora Valla just som söndagens match hade slutat. Folk vällde ut från idrottsplatsen. Det var trångt och bökigt och svårt att komma fram, och rätt vad det var råkade han köra på en gammal gumma på cykel så hon for ner i diket och ramlade ur sadeln. Bilisten stannade och gick ur bilen och frågade förskräckt:
-Hur gick det?
-3-2 te Degerförsch, sa kärringen och satte sig på cykeln och trampade vidare.


När Berra hade skrattat färdigt åt detta fann kåsören det lämpligt att komma med ett litet inpass.
-Den där var ju inte direkt ny. Men förra gången jag hörde den har jag för mig att det blev    4-3. Dessutom begriper jag inte hur detta skulle bevisa att det var större intresse för Degerfors fotbollslag på 50-talet än för Borg och Stenmark på 70-talet.
-Det var något mer också, sa Berra. Men jag minns inte riktigt hur han fick till det.
-Det var tydligen mycket som avhandlades på den festen, sa kåsören. Det måste ha varit en intressant tillställning.
-Ja, sa Berra. Fast det blev lite stökigt på slutet.


Då ringde det på dörren, och Filosofiska Karlsson anslöt sig till sällskapet.
-Jag hörde en jävligt bra historia på festen i går, sa han. Det var fotboll i Degerfors för många år sedan. När matchen var slut kom en stockholmare i en stor Rolls Royce och tutade och skulle fram. Samtidigt lyssnade han på en tennismatch i bilradion, och när Björn Borg slog in matchbollen blev han så till sig att han körde på en nunna som kom åkande på en moped. När han stannade och frågade hur det gick svarade nunnan:
-5-4 till Degerfors men mer har jag inte tid att berätta för jag ska hem och titta på Stenmark i teve
Kåsören undrade då vad det kunde vara för poäng med det.
-Jag vet inte riktigt, sa Karlsson. Det lät så roligt när jag hörde det på festen, men det blev lite stökigt på slutet.
-Jag har hört talas om det, sa kåsören.


Sedan anlände Berras brorsa, som knappt han sätta sig förrän han började berätta en historia han hört på festen.
-Björn Borg var i Degerfors och spelade tennis samtidigt som Stenmark åkte i teve. Då var det en kärring som tänkte att hon skulle försöka se på bägge delarna, så hon körde på racercykel fram och tillbaka mellan tennishallen och teven hemma i huset. På vägen blev hon överkörd av en bilist som stannade och frågade hur det gick. Men kärringen var omtöcknad och mer van att titta på fotboll så hon satte sig upp och svarade:
-Stenmark missade en straff men sedan gjorde Björn Borg mål på en smash så Degerfors leder med 30-15 efter första åket.


Därefter kom en revolversvarvare på besök, och innan någon hann stoppa honom berättade han följande historia som han hade hört på festen:
-Det var en 90-årig gumma i Degerfors som hade varit och tittat på fotboll. På hemvägen blev hon överkörd av en bil så dom fick ringa efter ambulansen. Men när den hade anlänt och gumman lades på en bår för att bäras in, kom hennes man och sa att hon inte alls var så svårt skadad att hon behövde åka ambulans. Men då satte sig kärringen upp på båren och skrek:
-Jag säger som Stenmark. Hä´ bar´ å åk!
När församlingen undrade vad det var för roligt med det svarade revolversvarvarn:
-Javisst ja, det glömde jag. Det var Björn Borgs farsa som körde bilen.
Då körde kåsören ut hela sällskapet och låste dörren. Visserligen är Degerfors ett folkkärt och historiskt lag, men någon måtta får det ändå vara.

1 kommentar:

  1. Gunnar Nordahl, Olle Åhlund och Skjorta Bergström på samma bild - kan inte bli bättre !

    Hälsningar Tommy W som var på Stora Valla första gången den 15 april 1956

    SvaraRadera