fredag 16 mars 2012

BERRAS PIZZERIA UPPHÖR

Folk fortsätter att ringa hem till Berra och beställa pizza.
Här om kvällen bestämde han sig dock för att nu får det vara nog. Han tänker byta telefonnummer, eftersom det verkar vara enda chansen att få vara i fred för alla dessa pizzahungriga galningar.
Här följer en sista rapport.


-Fyra Capricciosa för avhämtning. Tar det lång tid?
-Nejdå, sa Berra. Ett par timmar bara.
-Ett par timmar!
-Ja, om du absolut ska ha fyra. Två kan jag nog ordna på ungefär en timme.
-Är det så många före?
-Nej, det är ingen före. Men jag måste ju sätta på ugnen först och det tar nog bortemot 45 minuter innan den blir varm. Och eftersom jag bara får plats med två pizzor åt gången tar det lite längre tid med fyra.


Då blev det tyst några sekunder och sedan sa han som hade ringt:
-Vad har du för en jävla ugn?
-Electrolux står det på den, sa Berra.. En sån som brukar finnas i de flesta gamla hyreslägenheter. Men om du vill ha det lite snabbare kan jag rekommendera pizzerian som har en annan slutsiffra i telefonnumret.
-Det kunde du väl för fan ha sagt med en gång!
-Åh, för all del. Det var så lite så. Ingenting att tacka för, sa Berra men då hade den andre redan lagt på.
Då gjorde Berra det också och undrade varför han satt där och var vänlig och hövlig när han ändå bara blev utskälld.

En stund senare ringde en allvarlig man och beställde två Marinara med avmätt och högdragen direktörsröst.
-Försök inte, sa Berra. Jag känner allt igen dig på rösten. Det var du som var inne i förra veckan och smet från notan.
Då blev det tyst i fem sekunder innan direktören hämtade andan och röt:
-Vad menar ni med att tilltala mig på det viset?
-Full var du också, sa Berra. Och bar dig åt som ett riktigt svin. Såna kunder kan vi vara utan.
-Jag är inte van vid ett sådant bemötande, sa direktören.
-Och vi är inte vana vid sådana gäster, sa Berra. Du kan gå till en ölhall i stället.
-Nu har jag fått nog, sa direktören.
-Det hade du förra gången också. Innan du kom till och med, sa Berra men då hade direktören redan lagt på.


Sedan ringde en dam som ville ha två Hawaii.
-Nja, det skulle jag inte rekommendera, sa Berra.
-Varför inte? sa damen.
-Mjölet är slut så vi får ta gips i stället, sa Berra. Dom blir ganska hårda men man kan ha dom att kasta diskus med. Eller som tallrikar.
-Tallrikar? sa damen.
-Ja, ni kan ju köpa en djupfryst pizza i affären och värma, sa Berra. Sedan lägger ni den ovanpå den här och äter. Om ni har ont om tallrikar alltså.
-Vad är det här för någonting? sa damen.
-Det är bara på skämt, sa Berra.
-Skämt? sa damen.
-Ja, sa Berra. Allting här är skämt. Vi har inga färska varor kvar.
-Tack så mycket då, sa damen förskräckt och la på luren.
Nästa kund ville ha en Calzone, en Marinara och en Napoletana.
-Det var ingen dålig beställning, sa Berra. Ska det vara senap och ketchup på samtliga?
-Vad menar du? sa telefonmannen.
-Äsch, jag bara skojade, sa Berra.
-Jag tänkte väl det, sa telefonmannen. Tar det lång tid?
-Det beror på om dom ska vara kokta eller grillade, sa Berra.
-Vad är det för snack? sa telefonmannen.
-Får jag kanske fresta med lite räksallad och gurkmajonäs också. Och en Pucko att skölja ner med, försökte Berra men då sa det bara klick i luren.


Kort därpå ringde det igen. Berra lyfte luren och sa allvarligt:
-Detta är Berra Berralinos automatiska telefonsvarare. Butiken är stängd och verksamheten har upphört. Jag har utvandrat till Australien och beräknas återkomma på hösten 2018. Välkommen med nya beställningar då.
Sedan stängde han av telefonen och bestämde sig för att be om ett nytt telefonnummer. Han funderar på ett hemligt för säkerhets skull.

1 kommentar: