fredag 8 juni 2012

DEN SOM GRÄVER EN GROP

Den som gräver en grop åt andra ramlar ofta själv däri, påstås det.
Den som gräver en grop rakt genom jordklotet råkar ännu värre ut. Han kommer nämligen att drunkna, har jag nu fått veta.


Detta med anledning av att jag för en tid sedan skrev att om jag skulle lyckas gräva en tunnel från min trädgård rakt genom jordklotet så skulle jag komma upp i Australien.
Lögn och förbannad dikt, säger en man som brukar kallas Filosofiska Karlsson.
-Du kommer upp någonstans i havet mellan Nya Zeeland och Antarktis och skulle du hinna upp till ytan utan att drunkna, skulle du förmodligen frysa ihjäl snabbt för där är kallt i vattnet så här års.


-Han kan ha rätt, sa Berra som också deltog i överläggningarna. Kalle Kanon sa alltid att man skulle komma upp i närheten av Nya Zeeland.
-Vem fan är Kalle Kanon? undrade en revolversvarvare som också var närvarande.
-Min gamle geografilärare, sa Berra. Han var mycket för såna där knepiga resonemang. Som att om man kunde simma över Atlanten skulle man bara nå halvvägs över Stilla havet. Eller att om man vände på Sverige så skulle Kiruna hamna i Milano eller hur det var.
-Det var inte det saken gällde, sa Karlsson och tog fram en gammal världsatlas och bläddrade fram en karta över södra halvklotet.
-Nu ska vi se, fortsatte han. Longitud 58 grader och latitud . . . det måste bli . . . låt mig se . . . 168 grader. Här har vi det. Mitt ute i havet. Och djupt verkar det vara. Campell Island heter närmaste ö, men dit har du minst 50 mil att simma.
-Det här skulle Kalle Kanon ha gillat, sa Berra. Precis hans stil.

Församlingen enades om att gräver man en tunnel från den svenska västkusten rakt genom jorden, så kommer man upp i havet på andra sidan ett hundratal mil söder om Nya Zeeland och definitivt inte i Australien som jag har påstått.
Frågan är dock hur stor risken är att spridandet av denna felaktiga uppgift får några allvarliga konsekvenser. Risken att någon tänder på den här idén och sätter igång att gräva är kanske inte så där alarmerande stor.
-Det hör inte hit, sa Karlsson. Rätt ska vara rätt.
-Absolut, sa Berra. Men då vill vi också höra hur stor du tror risken är att folk har blivit vilseledda att börja gräva tunnlar genom jordklotet. Kan man få ett litet tips om hur många som håller på just nu och hur långt dom har kommit om dom började i förra veckan.
-Nä, men du kan ju fråga Kalle Kanon, sa Karlsson.
-I så fall får jag nog börja gräva själv, sa Berra, för han är död och begraven sedan många år.


Själv hoppas jag i alla fall att detta tillrättaläggande inte kommer för sent. Skulle någon verkligen försöka nå det australiska fastlandet på detta sätt, vore det ju tragiskt om han kom upp hundra mil bredvid och blev dränkt.
I så fall ber jag om ursäkt på förhand.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar