tisdag 5 juni 2012

EN GRÄVANDE JOURNALIST

Var hamnar man om man gräver en grop rakt genom jordklotet?
Se där en fråga att bita i för alla geologer, naturvetare och mångkunniga personer i största allmänhet.


Själv trodde jag att man skulle komma upp någonstans j Australien, vilket jag också påstod förra veckan i denna blogg.
Men nu har jag fått höra att detta är fel och att man i stället hamnar långt ute i havet någonstans på södra halvklotet samt att man inte ska sprida sådana uppgifter om man inte har ordentligt på fötterna, vilket man ju allra minst bör ha om man ska ge sig ut på så djupt vatten som det här är fråga om.


Möjligen skulle jag till mitt försvar kunna hävda att det är ganska hög odds på att ett projekt av detta slag över huvud taget ska kunna genomföras.
Och om någon mot förmodan skulle ha krafter nog att orka gräva sig genom jordklotet skulle han inte få tillfälle att visa det, eftersom han då med all säkerhet skulle brinna upp någonstans på halva vägen för i jordens inre lär det vara väldigt varmt.
Som grävande journalist med stor erfarenhet av trädgårdsarbete har jag dock svårt att släppa frågan. Den kommer därför att utredas ytterligare längre fram i veckan i denna blogg.

2 kommentarer: