onsdag 24 juli 2013

OPERATION INKÖP AV SAX

Vaknar med ett ryck av att solen tittar in genom fönstret i den lilla stugan vid havet.


Tänker på att det var i dag jag skulle klippa tånaglarna. Har skjutit upp hela operationen i två dagar, men nu ska det ske.


Men först ska jag ha frukost. Och sedan är det dags för ett bad. Det får jag inte missa en sån här dag. Och sedan ska det bli skönt att sitta i solen en stund.


Somnar i en vilstol utanför stugan.
Vaknar och inser att det är dags att laga till en liten lunch.
Och efter maten är det skönt att sitta stilla en stund och lyssna på radion.


Javisst ja, jag hittade ju ingen nagelsax i går. Får väl åka till det stora köpcentret och inhandla en.
Men klockan går. Kommer inte iväg förrän på kvällen.


Äntligen framme. Går in och tittar mig omkring bland alla äpplen, bananer, konservburkar, brödlimpor och kaviartuber, Hittar drivor av ostar, kotletter och småländska lökkorvar och i ett hörn tronar gigantiska staplar med toalettpapper som ser ut att räcka till årskonsumtionen för ett helt regemente om det nu finns några såna kvar i Sverige. Men ingen nagelsax så långt ögat når.


Tiden går. Vandrar upp och ner i de allt glesare befolkade gångarna och hoppar plötsligt till av en dov spökröst uppifrån taket:
Klockan är nu 21.50. Vi stänger varuhuset om tio minuter.
Letar och letar och letar och har till slut förirrat mig så långt in i varuhuset att jag inte vet var jag är längre. Då kommer spökrösten tillbaka:
Klockan är nu 21.55. Vi stänger varuhuset om fem minuter. Var vänlig gå mot utgången.


Är nära gripas av panik. Ser bara burkar med gurka och oliver och konserverade plommon vart jag tittar i de öde gångarna. Hittar äntligen en expedit att fråga.
-Nagelsaxar, flämtar jag. Var finns dom?
-Där borta, svarar expediten och pekar mot horisonten.
Skyndar ditåt, samtidigt som spökrösten mässar hotfullt.
Klockan är nu 22.00 och vi stänger varuhuset för i dag. Var vänlig gå mot utgången.
Hjälp! Vad händer om man inte hinner ut? Blir man inlåst och hämtad av polisen nästa morgon?


Hittar äntligen avdelningen för nagelsaxar. Sliter åt mig en och hinner fram till kassorna just före deadline.
Sedan är det dags att åka hem till stugan och lägga sig. Någon nagelklippning orkar man inte med efter en sån pärs. Det får bli i morgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar