måndag 5 augusti 2013

SÅ SA DOM I SE

Sitter kvar i den lilla stugan vid havet och bläddrar i tidningen Se från 1968.
Blir mer och mer fascinerad av spalten Vad dom sa i veckan. Här är några exempel till:


Åke Cato: Enligt uppgift kommer man nästa år att anordnas ett speciellt skidlopp för folk som hör illa, det så kallade Vasa?-loppet.
Stig Nahlbom: Turister som i sommar ämnar simma till England torde komma ihåg att medtaga vattenpass att uppvisa för Englands simmande polis – the swimmingpolice.


Red Top: Klockan tre på natten väckte fåglarna mig. Twihitt, twihitt, twihitt, skrek en idiot i körbärsträdet. En annan lät som han skrapade med en mejsel mot en rostig plåt. Uppe i skogen mådde en duva illa. Det påminde om en full beväring på en krogtoalett.
Charlie Norman: En modern flygande matta är en rya som kommer upp i tusen knutar.


Ulf Thorén: Min bror Arne Thorén och jag är lika som två bär, ett blåbär och ett lingon.
Gösta Forsström, radiorecensent i DN: Som ett olycksfall i arbetet får man väl betrakta valet av pausskiva på förmiddagen; medvetet spelar väl ingen ”Alexander Ragtime Band” den dag då Alexander Dubcek störtas i Tjeckoslovakien.


Kar de Mumma: Sexuallivet i vårt land börjar nu vara så in i Norden utvecklat att underlivet snart står en upp i halsen.
Cello: Förr fick man lära sig grundlagen i samskolan. Nu får man lära sig samlagen i grundskolan.

Och under vinjetten ”Har ni hört den här?” hittar jag följande historia:
En provinsialläkare i Bergslagen inkom med ett intyg till försäkringsbolaget med följande lydelse:
”Härmed har jag äran översända olycksfallssintyg för utländske medborgaren J B som enligt uppgift varit i arbete på reviret och som efter vad jag förstår av hans åtbörder fått ett träd i huvudet den 14 ds. Han pekar nämligen på huvudet, åskådliggör ett fallande träd och säger: -Lördag pang satan!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar