fredag 21 mars 2014

CYKLISTER FRÅN FÖRR

I min mammas efterlämnade fotalbum hittar jag bland annat följande bilder av lite mer privat karaktär.

Här är pappa Sven och mamma Ingrid på cykeltur i Uddevallatrakten i slutet av 1930-talet. På baksidan står skrivet: ”19/5 -38. Vägen till Stången”.
Det bör alltså betyda att kortet är taget någonstans på södra sidan av Byfjorden. Exakt var fick jag aldrig klart för mig. Jag minns bara att de berättade att fotografen var Bohusläningens Wilhelm Hansson och att bilden var införd i tidningen som illustration till ett reportage om pigga och sportiga Uddevallaungdomars fritidsnöjen.
Klädseln torde vara tidstypisk, pappa med golfbyxor och slips, mamma med kjol och blus. Så även själva cyklarna, mamma på damcykel utan stång, pappa med en något tuffare racervariant med handbroms och bockstyre.

Den här bilden vill jag datera till 1937 eller 1938. Den var införd i Bohusläningen och visar hur min far läskar sig med en mugg vatten efter att ha vunnit sin klass i en orienteringstävling.
Obs klädseln och kartfodralet i en rem runt kroppen. Jag tror dock inte att han sprang i sandaler, så han har förmodligen hunnit byta om från tävlingsdräkt till fritidskläder. precis som mannen till vänster verkar vara på väg att göra.
Även detta kort är taget av Wilhelm Hansson, som på 60-talet blev min arbetskamrat under några år på Bohusläningen. Pappa berättade att när ”Ville” hade pratat med honom efter loppet avslutade han intervjun i tidningen med orden; ”Sade Johansson och gick”. Detta hade pappas klubbkamrater i Uddevalla SK mycket roligt åt. Jag minns att ända in på 50-talet när jag växte upp, kunde de fråga honom, vart han gick, varför han gick och varför han inte kunde ha stannat en stund till.

Det här kortet publicerades i 1939 års utgåva av ”Orienterarnas årsbok Skärmen”, som omfattar tävlingsåret 1938. Bildtexten lyder: ”Uddevalla Skidklubbs segrande DM-lag.
Fr. v.:Nils Johansson, Olle Olsson, Mike Wiberg och Sven Johansson. Olsson och Sven Johansson blevo även budkavlemästare.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar