måndag 31 mars 2014

ISKALL DUSCH SATTE PLI PÅ POJKARNA

Det var bättre förr. Då var det ordning och reda. Man hade pli och fick lära sig veta hut.
Och så var allting mycket enklare också, när man visste att amerikanarna var snälla och ryssarna stygga och det bara fanns vanilj och jordgubb att välja på i glasskiosken.


Men det var mycket som var konstigt också. De vuxna kunde lura i en nästan vad som helst utan att man visste riktigt vad man skulle tro, för man hade som sagt fått lära sig att veta hut och vågade aldrig riktigt ifrågasätta någonting.


En oskriven lag var att man alltid måste duscha iskallt efter alla varmvattenbad, för annars kunde man bli förkyld. Om man protesterade och sa att det var den iskalla duschen som kylde ner en, hette det att man skulle härdas.
Dessutom skulle man lära sig veta hut, men framför allt skulle man ha pli.
Exakt vad pli var för något minns jag inte, men jag har en svag aning om att det hade med ordning och reda att göra.


Men det kan också ha syftat på kroppshållningen, för jag minns att en av mina gamla gymnastiklärare ibland pratade om att det var viktigt att ”få pli på pojkarna”.
Det var mycket som var konstigt förr i tiden, om man tänker efter.
Detta och en hel del annat ska jag be att få återkomma till längre fram i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar