torsdag 13 mars 2014

MORMORS MOR

I min mammas efterlämnade vykortsalbum finns också några privata bilder i Uddevallamiljö.

”Mormor gratuleras hjärtligt på 60-årsdagen af Ingrid”, står det på det här kortet. Jag skulle tro att det är min mormor som har skrivit det och gett det till sin mor Charlotta Kärnell med en hälsning från äldsta dottern Ingrid, som i så fall är den lilla flickan i barnvagnen. Eller vad det nu kan vara för en anordning hon kikar upp ur.
Mamma Ingrid föddes på hösten 1914, vilket skulle betyda att kortet är från 1915. Det stämmer också med Charlottas födelseår, som var 1855.
Kortet verkar vara taget inne på gården till Sörkällegatan 4, där min mormor och morfar bodde på nedervåningen med sina två döttrar, medan mormors föräldrar bodde på övervåningen.
Från min barndom på 50-talet minns jag att där fanns en stor gungbräda och en grön vattenpump. Utedasset bredvid vedboden aktade man sig för att besöka. Om man inte kunde hålla sig tills man kom hem, fick man pinka bland brännässlorna på baksidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar