onsdag 19 mars 2014

SCOUTER FRÅN 1930-TALET

I mammas gamla fotoalbum hittar jag tre bilder med scoutmotiv.

Här är både pojkar och flickor uppställda för fotografering med manlig patrullchef till vänster och kvinnlig till höger. I bakgrunden ser vi tält av olika modeller, som deltagarna säkerligen övernattade i. Min mor står som nummer fyra från höger och verkar gärna vilja visa att hon är innehavare av ett armbandsur, vilket nog inte var så vanligt bland unga flickor på den tiden. Om vi antar att hon är 16-17 år på bilden kan den dateras till tidigt 1930-tal, funderade jag innan jag tog loss kortet och vände på det. Där stod prydligt antecknat: ”I.O.G.T. scoutläger 14-24 juli 1930”.

”Blåbo 1931. Sista dagen vid bordet”, står det på baksidan av det här kortet. Patrullen Bävern och patrullen Korpen gissar jag att symbolerna på två av flaggorna kan tolkas som. Obs damen till vänster med slev och gryta samt längre bort till höger terrängbilen och det spetsiga tältet.

Och här har vi ett vykort med liknande motiv. ”Lägerringen Blåbo” står det tryckt på det, och när jag googlar på Blåbo leder det till platser med det namnet lite varstans i Sverige. Men slutligen hittar jag en kopia av samma kort till salu på Tradera. ”Falun. Lägerringen Blåbo. Scouter 1932”, står det på det. Och därav vågar vi väl dra slutsatsen att det är en lägerplats i Dalarna som Uddevallascouterna har besökt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar