onsdag 11 juni 2014

FRÅN TURBOMOTOR TILL TURTURDUVOR

Nyligen beklagade jag mig för en bekant att jag hade fått in en massa små vita ogräsblommor i min gräsmatta. När jag försökte beskriva hur de såg ut svarade denne att det låter som tusenskönor och det är minsann inget ogräs.


Tusen kan jag möjligen gå med på, även om jag tycker det verkar som om antalet snarare börjar närma sig miljonen. Men något skönt kan jag inte se i dessa små vita monster som hotar att ta död på all annan växtlighet.
För att få klarhet i detta gick jag till min bokhylla där Bonniers stora lexikon i 15 band finns uppradade. De är visserligen tryckta på 1990-talet, men redan på den tiden borde det väl ha funnits tusenskönor, om det nu skulle vara sådana som har invaderat min gräsmatta.


Det är bara det att när jag väl har börjat läsa om någonting kan jag inte sluta och så gick det naturligtvis även den här gången.
Medan jag letade mig fram mot ordet Tusenskönor blev jag först sittande en lång stund och läste att turbomotorn är en kolvmotor försedd med en gasturbin som drivs av motorns avgaser som i sin tur driver en kompressor vilken pressar in extra luft i cylindrarna.


Sedan lärde jag mig att turf är en hästkapplöpningsbana, vanligen gräsbevuxen, att turist är en person som reser för nöjes skull samt att turkiskt bad är ett svettdrivande bad, omfattande främst ett hetluftsbad med torr, cirka 70 grader het luft.


Att William Turner var en engelsk konstnär visste jag redan. Däremot var det en nyhet att tusenbröder är abborrar som på grund av näringsbrist är småvuxna samt att turturduvan är rödbrun med svarta fläckar, har mörk stjärt med vit spets och mörk halsfläck, som är vattrad i vitt och svart.
Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar