måndag 7 juli 2014

VART TOG VÄDRET VÄGEN?

Sitter i den lilla stugan vid havet och funderar över hur vädret ska bli i morgon. I radion säger en röst att varm luft från kontinenten strömmar upp över landet och väntas ge temperaturer på upp emot 25 grader. Utsikter till måndag kväll, södra Götaland . . .


Lyssnar förstrött i väntan på att det ska bli dags för västra Götaland, samtidigt som jag funderar på vad som egentligen menas med södra Götaland.
Det måste väl vara Skåne och Blekinge och kanske delar av Småland också. Kanske även södra Halland men knappast Öland och Gotland för det ligger längre bort.


Skåne förresten, där var det länge sedan man var. Dit borde man kanske åka någon gång. Kanske till Ystad och vandra i kommissarie Wallanders fotspår till exempel. Eller till Österlen och titta in i AB Svenska Ords museum. Det lär vara världens minsta med bara ett rum.


Dessutom har jag ju en gammal ungdomskompis som bor i Brantevik. Honom har jag inte sett på många år. Han skulle nog bli förvånad om man kom och knackade på, tänker jag samtidigt som jag hör vädermannen säga: Södra Norrlands kustland och inland . . .
Jaha, nu missade jag västra Götaland bara för att jag satt och tänkte på annat. Jag får lyssna bättre nästa gång.
Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar