fredag 31 oktober 2014

MERA FRÅN SÖRKÄLLEGATAN 4

I dag fortsätter jag att bläddra i min mammas gamla fotoalbum och hittar tre bilder från hennes barndomshem på Sörkällegatan 4.


Här plockas det päron. Tror jag, är kanske bäst att tillägga. Så vitt jag minns var det i alla fall ett päronträd som stod här när jag lekte i trädgården på 1950-talet. Bilden bör vara från något av de allra sista åren på 30-talet. Det är mamma Ingrid med lillasyster Astrid och Astrids man Thorsten som smakar på frukten.
I bakgrunden ses mormors och morfars hus, där de bodde på bottenvåningen med sina två döttrar, medan mormors föräldrar höll till i lägenheten en trappa upp tills de gick bort 1936. Huset revs i början på 80-talet och i dag hittar man inga spår varken av det eller av trädgården. Där finns nu bara en asfalterad parkeringsplats.


Här är ett kort från samma trädgård, där fotografen har stått intill huset och riktat kameran söderut med moster Astrid och morbror Thorsten sittande i gräset. I bakgrunden ser vi huset Sörkällegatan 2, som finns kvar i dag. Nummer 2B byggdes inte förrän på 50-talet, så här är det fortfarande fri sikt ut mot bebyggelsen på Anders Knapes väg intill Sörkälleparken.


De båda övre korten är troligen från 1938 eller -39, men det här är några år äldre. Det är min mor som står framför den stora häcken som gick utmed Sörkällegatan och längs den här sidan av tomten. Om man fortsatte den lilla grusgången uppåt och svängde vänster efter att ha passerat järnvägsspåret kom man till ett litet hus där jag från min uppväxt på 50-talet minns att Elsa och Folke Fransson bodde. Folke var kranförare i hamnen, mycket idrottsintresserad och engagerad i bland annat Uddevalla HK:s handboll. Elsa sålde godis i Agnebergshallen långt in på 90-talet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar