onsdag 15 oktober 2014

SPÄNNINGEN STIGER

I förra avsnittet av berättelsen om pilgrimsfärden till Smålands Jerusalem hade de medverkande just passerat Falköping. Resans mål var Stadsparksvallen i Jönköping, där resenärerna ämnade försöka heja fram Jönköpings Södra till ännu en seger i Superettan trots att ”Timpa” Simonsson inte var med längre.


Året före hade redaktör A bjudit på kaffe och tårta på Tre Älgar i Grästorp på hemvägen för att fira segern. Hans reskamrater, den berömde optikern, kåsören och den försynte bankmannen, undrade nu vad det skulle bli för godsaker på återressan den här gången.


– Det vet jag inte, för nu hade jag tänkt att någon annan skulle bjuda, sa redaktör A.
 Jag tycker du ska bjuda om dom vinner i år också, sa kåsören.
 Jag kan bjuda om dom förlorar, sa bankmannen.
 Och jag om det blir oavgjort, sa kåsören.


 Vi säger väl det då, era snåljåpar, sa redaktör A. För dom vinner säkert nu också. Trots att Timpa inte finns bland oss längre. Var är vi nu förresten?
 Tidaholm ligger in till vänster där borta, sa optikern.
 Dom slog dom i kvalet till Allsvenskan1945, sa redaktör A. Först två oavgjorda och sedan 4-0 i avgörande. Timpa gjorde tre. Fast det kunde ha gått illa om inte ”Bläckan” Johansson missat öppet mål i andra matchen.


 Vad finns det för kändisar från Tidaholm, sa bankmannen.
 Jag kan inte komma på någon, sa redaktör A. Det skulle väl vara Bläckan Johansson då. Att han sköt över från två meter kunde dom aldrig glömma i Tidaholm. Det har han varit känd för ända sedan dess.
Nu började sällskaper närma sig resans mål. Spänningen steg och förväntningarna ökade.
Fortsättning följer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar