fredag 14 november 2014

STÄNG DÖRRAR OCH GRINDAR!

Jag bläddrar vidare i ett av min mors efterlämnade fotoalbum och har nu kommit fram till åren kring 1940. 
(För att se fler gamla bilder, skriv in Uddevalla i sökrutan uppe till vänster och klicka Enter.)


Så här såg SJ:s tredjeklassvagnar ut i början på 1940-talet. Bilden är tagen på Uddevalla Centralstation, och jag har för mig att min mor har berättat att den föreställer Erik Simonsson, som efter att ha gift sig med sin Britta, är på väg till beredskapstjänstgöring ”någonstans i Sverige”.
Det fanns tre klasser på järnvägen vid den här tiden. Militärer (åtminstone meniga) åkte tredje klass, där det genomgående var träbänkar. Andra klass hade stoppade säten, medan första klass var lite lyxigare och inte avsedd för vanligt folk.
Konduktören har hoppat upp på bakre plattformen innan tåget ska gå, och genom att titta på bilden får man också en förklaring till forna tiders högtalaruppmaning: ”Tag plats, stäng dörrar och grindar!”.
Nedanför vagnen står mina föräldrar och en annan kvinna. Den lille grabben är dock inte jag. Kortet är från 1940, och jag föddes inte förrän fyra år senare.


Och så en vinterbild från Hasselbacken. Det är inget vykort utan en privatbild, förmodligen tagen av någon av mina föräldrar när de varit där och matat fåglar. Fotografen har stått vid räcket nedanför kyrkans kapell och riktat kameran snett bort mot träbron.
Jag minns från min barndom hur en del jämnåriga kamrater brukade ”jumpa” på isen, men här verkar istäcket vara på väg att gå upp helt och hållet. Bilden är förmodlige tagen på vårvintern 1940 eller -41.



Det här kortet har varit med förut i denna blogg, men det här är en annan kopia som jag hittade i ett annat av mammas album och som inte är lika hårt beskuren som den tidigare. Det är moster Astrid som sitter på Prostbergets kant och tittar ut över söder i Uddevalla. Närmast berget ses Södra vägen, och in mellan husen går Södra Drottninggatan. Där bortanför drogs Göteborgsvägen senare fram. Men än så länge är där bara ängar och buskage, så kortet måste vara taget före 1940.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar