fredag 12 december 2014

DEN PERFEKTA JULKLAPPEN

Här är ytterligare några bilder ur min nya bok ”Stjärnmatcher, Dynamitlopp och brassesparkar”, den perfekta julklappen för alla Uddevallabor.

Två gamla Uddevallaprofiler stod i många år bakom disken till Fingals Sportaffär vid Torggatan. Bertil ”Knaster” Johansson och Fingal Ryberg var båda dessutom fotbollsspelare i UIS en gång i tiden, ”Knaster” som målvakt och Fingal som centerhalv.

Bertil "Knaster" Johansson (till vänster) och Fingal Ryberg i Fingals Sport vid Torggatan.
Boken går att köpa genom att ringa mig på 0522-10599 eller mejla till gujohans@telia.com  så levererar jag inom Uddevalla för 210 kronor och skriver en hälsning i boken för den som vill det. Boken säljs också av Recito förlag på http://www.litenupplaga.se/1308 för 232 kronor inklusive frakt eller på någon av de stora boksajterna för priser från cirka 230 kronor och uppåt.

Ett av de tolv kapitlen handlar om långdistanslöparen Gösta Hermansson, som en gång presenterades i Idrottsbladet som svensk mästare i DM-tecken. Jämsides med idrotten skötte han ett hårt arbete i Uddevalla tändsticksfabrik 48 timmar i veckan.

Gösta Hermansson med några av sina 76 DM-tecken.
I ett annat kapitel möter vi Uddevallagrabben Håkan Andersson, som blev världsmästare i motocross 1973. Trots stora skadeproblem tillhörde han världseliten i mer än tio år.
Håkan efter en av många segrar på Glimmingen.
SM-veckan i orientering arrangerades 1990 i Bohuslän. För dag-SM svarade Uddevalla OK i terrängen vid Skredsvik. Där bjöds deltagarna bland annat på en fantastisk kontroll med havsutsikt högt uppe på den så kallade Smörkullen.
Axel Wassenius fotograferad av banläggarkollegan Henrik Undeland vid SM-kontrollen på Smörkullen.
Köp boken från förlaget här: http://www.litenupplaga.se/1308
Eller direkt av mig genom att ringa 0522-10599 eller mejla till gujohans@telia.com


2 kommentarer:

  1. Nu har jag slagit in din fina bok.Verligen perfekt julklapp till min pappa,din namne.Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Då tror jag att jag vet vem det är.

      Radera