onsdag 27 maj 2015

EN RIKTIG KLIPPARE

Jag fortsätter att klippa gräset.
Ja´ e´ en riktig klippare ja´, en riktig klippare ja´.säger det inne i huvudet hela tiden.


Solen skiner och svetten rinner och jag blir mer och mer andfådd
Ja´ e´ en riktig klippare ja´, en riktig klippare ja´, ähu-ähu-ähu.
Undrar om Thore Skogman sjöng hela Klipparevalsen på ett enda andetag förresten. Fast i så fall skulle han väl inte ha flämtat ähu-ähu-ähu mitt inne i låten.


Sådant kan man gå och fundera över när man kör hangräsklippare över gräsmattan så svetten lackar och man försöker låta bli att tänka på hur långt man har kvar.
Å andra sidan var det kanske inte Thore Skogman som sa ähu-ähu-ähu utan när jag tänker efter slår det mig att det nog var någon annan som gjorde en parodi på just den låten.


När jag är klar med ena sidan av tomten övergår jag till baksidan av huset. Där är det skugga och inte fullt så varmt men svetten rinner nerför ryggen i alla fall. Nu gäller det att hitta rytmen igen och inte slå av på takten. Ja´ e´ en riktig klippare ja´ , en riktig klippare ja, ähu-ähu-ähu.


Jag känner bara till två man som har sjungit en hel låt på ett enda andetag. Den ene är gamle skiffelkungen Lonnie Donegan i Cumberland gap och den andre är Little Richard i en inspelning av Jenny, Jenny. Men i Richards fall lyckades det inte riktigt för han var tvungen att gå upp till ytan och hämta luft alldeles på slutet.


Då flämtade han till så våldsamt att det lät som om han var på väg att kola av. Och mycket riktigt spreds snabbt ett rykte över världen att Little Richard hade sjunkit ihop på studiogolvet och avlidit just som inspelningen var klar.
Vad detta har med gräsklippning att göra vet inte jag inte riktigt så efter avslutad klippning övergår jag till att rensa rabatterna och luckra upp jorden i dem.
Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar