söndag 5 juli 2015

ATT LÄRA KÄNNA SITT KYLSKÅP

Liten sommardagbok
Efter att äntligen ha lyckats installera det nya kylskåpet i den lilla stugan vid havet vaknade jag tre gånger på natten av mystiska ljud från köket. Det lät som om en människa stod och gurglade sig där ute.


Klev upp vid niotiden. Kände mig osäker på om jag hade drömt eller inte. Nu alldeles tyst i köket. Ytterdörren låst. Tittade i garderoben och under sängen. Ingen där. Var det jag själv som gick i sömnen? Eller vem var det som hade gurglat sig och fört oväsen mitt i natten?


Tog fram instruktionsboken och läste. Under rubriken ”Lär känna ditt kylskåp” stod följande:
Om du inte tidigare har haft en utrustning av denna typ kanske du lägger märke till att den ibland avger ganska ovanliga ljud. De flesta är alldeles normala men du bör vara medveten om dem.”
Nu ännu oroligare. Vad menas med att ”de flesta” ljud är normala? Hur veta vilka som inte är normala?


Läste vidare.
Gurglande, svischande ljud orsakas av kylvätskans cirkulation i kylsystemet. De har blivit tydligare sedan de freonfria gaserna infördes. Detta är inget fel och påverkar inte utrustningens funktion. Brummande, spinnande eller pulserande ljud är kompressorn som arbetar när den pumpar runt kylmedlet i systemet.”

Jaha. Här händer det tydligen saker medan man sover. Bäst att vara på sin vakt. Snart smäller det väl igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar