måndag 3 augusti 2015

LÄSUPPLEVELSER PÅ UTEDASSET

När jag sitter på dasset utanför den lilla stugan vid havet och läser tidningen Se från 1970 upptäcker jag plötsligt att jag sitter och läser om hur det var att sitta på dasset och läsa veckotidningar 1970.
Det är nästan så man tappar begrepp om både tid och rum.
Var är jag, vad gör jag och vad är det för år i år?


År 1970 skrev i alla fall Gits Olsson i Se så här apropå sommarläsning, dassbesök och litterärare ambitioner:
Man kommer ut i juni och båten är lastad till randen med ambitiös litteratur som man inte har hunnit läsa under vintern, debattböcker och sånt. Och man säger: Nu är det sommar, nu är jag ledig och avspänd, nu ska här läsas. Men det blir aldrig av att öppna en bok för det är full rulle på fiske och måleri och murning och lagning av aktersnurror från morgon till kväll.


De enda stunder på dygnet när man är riktigt avkopplad är när man sitter på utedasset. Och där ligger sen i september i fjol ett nummer av Hemmets Journal. Det är den tidningen man läser varenda gång. Förutom en artikel av Åsa Alm och atlantseglingen med pappan, förekommer en stor artikel om Hyland som har rubriken:
Om jag inte vore så berömd!


Jag har läst den artikeln cirka 140 gånger. Jag har lidit med Hyland i hans bekymmer. Han säger: Jag är så berömd, så berömd att jag inte kan bli mer berömd. Men jag är ingen popkille.Jag är en seriös människa. Vore jag inte så berömd skulle jag ha en större handlingsfrihet.
Varje gång jag går på toaletten lider jag med Hyland. Jag vet inte vad det är för en jävel som har lagt detta exemplar av Hemmets Journal på min mugg. Vem det än är så har han dömt mig att hela denna sommar dela denne riksbekante Tranåspojkes förtvivlan över kändisskapets smärta. Varför kan inte folk glömma något av Kafka på ens dass, eller nåt annat som man inte heller har läst, fast man borde – en Dreiser eller en Dostojevskij?”


Så långt Gits Olsson från 1970 i ämnet sommarläsning på utedasset. Längre ner på samma sida hittar vi följande godbit under rubriken Blandade karameller:
Dialog mellan två riksdagsmän på tåget:
Vad sa du i lokaliseringsfrågan?
 Ingenting.
 Ja, det är klart, men hur la du orden?


Och ännu längre ner handlar det om mannen som kom in på en bar, där bara bartendern och en amerikan fanns vid disken.
 Får jag något som är stort och kallt och med mycket whisky i, sa mannen.
 Ta min fru, sa amerikanen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar