onsdag 2 september 2015

BERRAS RESEBYRÅ

Berra får med ojämna mellanrum telefonsamtal från personer som har förväxlat hans telefonnummer med något företags. Nu var det tydligen dags igen, och den här gången verkade det vara någon resebyrå som bytt nummer så att en massa reslystna människor ringde fel..


Här om dagen ringde en man och sa att han hade tänkt semestra i Turkiet i år.
Men det är väl synd, sa Berra.
 Hur så, sa mannen.
 Stanna hemma i Sverige i stället, sa Berra. Här finns så mycket vackert att se.
 Vad då till exempel, sa mannen.


 Tja, lite av varje, sa Berra. Hornborgasjön till exempel. Eller Kebnekaise Eller akvedukten i Håverud.
 Det blir inte mycket till badsemester, sa mannen.
 Bada kan du väl göra hemma, sa Berra. Har du inget badkar?
 Jag tror jag vänder mig någon annanstans, sa mannen.
 Gärna för mig, sa Berra. Men det var trevligt att göra min herres bekantskap.


Sedan ringde en man och ville boka en resa till Thailand.
 Nja, sa Berra Det beror allt på det.
 På vad, sa mannen.
 På vad du ska göra där, sa Berra. Till att börja med vill jag veta vart du hade tänkt åka i Thailand.
 Bangkok, sa mannen.
 Det ante mig, sa Berra.
 Hur så, sa mannen.


 Känner din hustru till det här, sa Berra.
 Hon ska med, sa mannen.
 Jaha sa Berra. Och sedan hade du förstås tänkt smita ifrån henne då och då.
 Vad menar du, sa mannen.
 Jag vet nog vad du har i tankarna, sa Berra.
 Kan jag få beställa vår resa nu, sa mannen.
 Nej, det får du inte, sa Berra. Du kan stanna hemma och bada i Skeppsviken.
Fortsättning följer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar