måndag 23 november 2015

FÅR TOMTEN KOMMA UT?

Alla barn vet att tomten finns och att han kommer på julafton, men ingen vet säkert var han bor. En del tror på Nordpolen, andra att han håller till utanför Mora medan några har fått för sig att han har sitt hem i Rovaniemi.
För mig är det ungefär tvärtom. Jag vet var tomten bor, men jag vet inte när han ska få komma ut.


Det handlar alltså om en porslinstomte, som tillbringar nästan hela året stående i ett vindsförråd hos mig innan han blir utsläppt någon gång i december.
Frågan är bara när.
I förrådet har tomten sällskap av en hel del andra julattiraljer men dessa orsakar inte sin innehavare samm huvudbry.
Fönsterstjärnor och ljusstakar tar jag fram till första advent. Plastjulgranen skruvar jag ihop och placerar på julgransmattan dagen före julafton, då även julbocken får komma ut.


Men hur jag ska göra med porslinstomten vet jag inte riktigt. Jag har frågat i bekantskapskretsen men fått olika svar. 
Några hävdar att tomten ska fram redan till första advent, andra menar att det kan vara lagom till lucia, medan en tredje falang påstår att den riktige tomten kommer inte förrän på julafton och då ska heller inga porslinstomtar plockas fram förrän då..


Jag vet varken ut eller in. Jag efterlyser klara regler på det här området. Vad är det egentligen som gäller för ett korrekt julfirande? Finns det någon kutym i det här fallet? Hur är det lämpligt att uppträda? Vart ska en vilsen julpyntare vända sig? Kan någon myndighet tänkas ha ansvar för sådana här frågor? Finns det någon julombudsman att vända sig till?
Det här måste utredas, och det tänkte jag försöka göra senare i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar