onsdag 25 november 2015

VILSEN JULPYNTARE TVEKAR ÄNNU

Fotfarande har jag inte fått något bra svar på fråga när man ska ta fram sin porslinstomte ur garderoben och ställa i fönstret.


Några av dem jag frågat påstår att tomten ska tas fram redan till första advent, andra menar att det är lagom till lucia, medan andra åter hävdar att den riktige tomten ju inte kommer förrän på julafton och då ska heller inga porslinstomtar plockas fram förrän då.
Inte blev jag klokare av det, men det kanske är så att man ska tänka själv i stället för att fråga andra.


Och ju mer jag täner, desto mer kommer jag att tänka på den stora äggdebatten för många år sedan. Jag minns inte riktigt hur det började men jag har för mig att det var i något tv-program. Den stora frågan var i alla fall: Ska äggen läggas i kallt vatten eller ska de läggas i kokande vatten innan de kokar upp?


Debattens vågor gick höga och delade nationen i två läger. Det diskuterades i tv, radio och tidningar och en grundlig utredning utlovades av dem som hade startat alltihop.
Det slutade med att svaret blev: Man kan göra som man vill.


Jag minns att jag tyckte det var ett alldeles för lättsinnigt sätt att tackla frågan. Men kanske är det så med porslinstomtar också. Man får göra som man vill.
Utredningen fortsätter senare i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar