onsdag 13 april 2016

ALM, PIL ELLER POPPEL?

Här följer ytterligare ett avsnitt i utredningen av vad det är för sorts träd som håller på att växa mig över huset om jag inte klipper bort allt nytt som förökar sig varje år. Själv har jag alltid trott att det var almar, men jag har även fått bud på pil och poppel.



Efter att ha skrivit in ordet ”alm” i en av våra vanligaste sökmotorer fick jag upp 59 200 000 träffar på 0,33 sekunder.
Femtionio miljoner tvåhundratusen alltså! Inklusive fotografen Anders Alm, fotbollstränaren Andreas Alm och romanförfattaren Lars Alm bland några av de första.


Där fanns också en hänvisning till almar, som när man klickar sig vidare, uppges förekomma i tre arter, nämligen skogsalm. lundalm och vresalm.
Det är kanske vresalm jag har i trädgården, tänkte jag, men när jag läste vidare såg jag att dessa bara förekommer på mellersta Öland.


Dessutom tyckte jag inte att någon av de nämnda almarterna såg ut som de jag har i trädgården så jag gick vidare till ”poppel”.
Det gav bara 354 000 träffar men när jag hade klickat mig fram till detta sorts träd stämde inte heller det med verkligheten.
Jag gick vidare genom att skriva in ordet ”pil” och då blev det nytt rekord för dagen med drygt 73 miljoner träffar, bland annat denna:
En pil är en projektil som används tillsammans med en pilbåge eller ett armborst.”


När jag skrev in ”pilträd” gick det bättre, men dessa såg inte heller ut som det jag har i trädgården.
Jag gick då till bokhyllan och tog ner mitt gamla konversationslexikon.
Det blev jag heller inte mycket klokare av.


Där stod att alm är ett träd av almsläktet (Ulmus på latin) som har cirka 20 arter och att frukterna är små nötter med tunn vinge runt om. Jag har inte upptäckt några nötter alls på mina träd så nu började jag bli riktigt orolig.


Dessutom har jag svårt att koncentrera mig när jag bläddrar i uppslagsverk. Blicken börjar flacka upp och ner på sidorna och plötsligt hittar jag något så intressant att jag glömmer vad det var jag letade efter.
Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar