fredag 15 april 2016

INDEPENDENCE DAY

I jakten på besked om vad det är för träd jag har på tomten hade det blivit dags att söka kunskap i ett gammalt uppslagsverk i min bokhylla.
Det är bara det att jag har så svårt att koncentrera mig när jag bläddrar i sådana. Blicken börjar flacka upp och ner på sidorna och plötsligt hittar jag något så intressant att jag genast glömmer vad jag letar efter.


Nu får jag till exempel reda på att Allsvenskan, eller Allsvenska serien, är den högsta divisionen i flera svenska idrotter, bland annat fotboll, samt att allongeperuk är en peruk med långa nedhängande lockar, införd på Ludvig XIII:s tid i Frankrike och mode för herrar under 1600- och 1700-talet.
Jag får också veta att Almadén är en stad i mellersta Spanien med 11 000 invånare och kvicksilvergruvor kända redan av romare och araber samt att Almedalen är en park i Visby på Gotland, där partiledarna vid 1980-talets början höll politiskt viktiga tal under sensommaren.


Det där med 1980-talets början får mig då att fundera på om mitt uppslagverk är riktigt aktuellt, en teori som styrks av att Alma-Ata uppges vara huvudstad i Kazachstan i Sovjetunionen.
En närmare koll visar att boken är tryckt 1985 så alla uppgifter är väl inte högaktuella.
Men när det gäller almträden kan väl inte så mycket ha förändrats sedan den tiden. Står det att det växte nötter på almarna 1985 så ska det väl göra det i dag också.


Efter denna djupdykning i vetenskapens värld slår jag igen mitt uppslagsverk utan att ha blivit så värst mycket klokare när det gäller sorten på träden i trädgården.
Och när jag ställer mig och tittar ut genom fönstret i skymningen får jag en konstig förnimmelse av att det kanske inte är några träd alls.
I det tilltagande mörkret påminner de nämligen starkt om de utomjordingar som förekom i filmen Independence Day. Alltså de där svarta, ludna varelserna som hade störtat med ett flygande tefat i USA strax efter andra världskrigets slut och förvarades på en hemlig bas någonstans i öknen.


Och när en av de amerikanska soldaterna lyckades tillfångata en av de nya inkräktarna från samma planet vaknade den till liv i laboratoriet och löpte amok och ströp en av professorerna med sina långa bläckfiskarmar innan den blev nedskjuten.
Exakt så med små huvuden och en massa långa tentakler ser träden ut när jag står och betraktar dem i det tätnande mörkret. Min blick möts av fem utomjordingar som står fullständigt stilla och låtsas vara träd i väntan på att jag ska gå och lägga mig så att de kan bryta sig in och strypa mig också.
Kommen så långt i mina funderingar beslutar jag att trots allt ta risken att gå och lägga mig innan tröttheten får mig att se flygande tefat också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar