fredag 10 juni 2016

ALLT HÄNGER PÅ KORVEN

Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag om korvens betydelse för svenska folket.
Korv kan inte bara ätas, den kan användas till beskyllningar och bortförklaringar också. En gång reste jag till London tillsammans med en man, som knappt hann anlända till hotellet förrän han med buller och bång sprang rakt in i en glasdörr så att han fick en stor bula i pannan.


Sedan gick han på lokal och åt en jätteportion med korv och potatismos. Detta gjorde honom så törstig att han avslutade kvällen med flera öl och ett stort antal drinkar i baren på hotellet.
Vid frukosten nästa morgon klagade han på huvudvärk och illamående. Men han skyllde varken på glasdörren eller ölen och drinkarna, utan sa bara:
Det måste bero på korven!


En annan gång var jag i München för att titta på fotboll. Jag åkte charter tillsammans med ett stort antal supporters från Sverige. Bland dessa fanns en man som konsumerade flera drinkar redan ombord på planet och sedan tappade bort sin biljett till matchen. Men han följde ändå med bussen ut till arenan för att försöka ta sig in på något sätt, trots att han såg ut att inte må bra.


Sedan syntes han inte till förrän planet hade landat i Sverige dagen därpå. Jag kunde då inte låta bli att fråga honom:
 – Vi hörde att du hade tappat biljetten. Hur gick det för dig där ute vid arenan?
Då svarade mannen allvarligt:
– Jag köpte en biljett för dubbla priset av en svartabörshaj och tittade på matchen i en kvart. Men sedan åt jag en korv och då blev jag så dålig att jag måste ta en taxi tillbaka till hotellrummet och lägga mig.

Blek och hålögd försvann han hastigt in på toaletten. Då ingrep hans medresenär som hade hört alltihop och sa:
– Det kan vara lurigt med mat i utlandet. Man vet aldrig vad dom har stoppat i korven.
– Nej, sa jag. Men han hade väl druckit en del också?
– Ja, sa mannen. Men det var korven som knäckte honom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar