fredag 9 september 2016

SAS-CHEFEN OCH JAG

Att känna igen folk man möter kan var svårt. Speciellt om man snabbt måste bestämma sig för om det är någon man verkligen känner eller inte. Det kan ju vara ett ansikte som verkar bekant för att man har sett det i tidningar och tv.


En gång för länge sedan mötte jag dåvarande SAS-chefen Jan Carlzon i en trappa i Stockholm.
Heeej! utropade jag glatt igenkännande.
– Heeej! svarade SAS-chefen lika hjärtligt.
Kanske trodde han att jag var någon gammal granne eller mellanchef i flygbolaget som han borde känna igen.


Då råkade redaktör A värre ut en gång för länge sedan. I det stora tidningshuset arbetade på den tiden en kvinna som han tyckte var väldigt lik den gamla Knäppupp-primadonnan Britta Borg. På skoj började han kalla henne för Britta när de sågs på stan.
En gång upptäckte han detta välbekanta ansikte i vimlet inne i ett varuhus och ropade med hög röst på långt håll:
– Tjenare Britta!


Den tilltalade såg då mycket förbryllad ut. Hon stannade upp och tittade länge på redaktör A innan hon kom fram och sa:
– Känner jag er?
Då visade det sig att det var den riktiga Britta Borg, som var här på teatergästspel och hade gått ut för att titta på stan.
Vad redaktör A svarade på det minns jag inte, men han pratade sig nog ur den situationen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar