fredag 21 oktober 2016

KONSTEN ATT AVBILDA EN KÅSÖR

I februari 1970 började jag skriva kåserier i Bohusläningen. Senare på året, när mina texter fick en fast plats på Likt och Olikt-sidan varje lördag, blev det tal om en egen bildbyline, alltså ett litet foto på skribenten i samband med texten, vilket inte var så vanligt på den tiden.
Jag funderade länge på olika varianter av bilder.
Fotografen Lasse Edwartz började på tidningen samma år. Han råtände på alla mina tokiga idéer. Och spädde på med att fundera ut ännu galnare förslag själv.
Här är några refuserade bilder, som jag av någon outgrundlig anledning har sparat:
Den första var avsedd att symbolisera en kåsör som inte väjer för några hinder. (Obs de utsvängda brallorna).


Nästa variant föreställer en reporter redo att gå till botten med saker och ting. (Obs ciggen i munnen).


Sedan följer skribenten som dyker efter sanningen.



Kåsören som håller i alla väder och står stadigt i snålblåsten sorterades också bort efter en kort diskussion.




Men allra värst var reportern som rundar alla hinder, till och med när polisen försöker ställa sig i vägen.


Samtliga dessa bilder ratades efter moget övervägande.
Ännu värre förslag skulle dock komma. Fortsättning på bildkavalkaden följer alltså senare i denna blogg.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar