tisdag 22 november 2016

ATT BESTÄLLA ÖL I TYSKLAND

Förra veckan handlade det i den här bloggen om alla möjliga och omöjliga valsituationer man ställdes inför när man var liten.
Men vid närmare eftertanke inser jag att det där fortsatte även längre upp i åren.


När man blev äldre och började åka utomlands handlade det också om svåra val. Jag minns ännu hur jag första gången gick in på en ölstuga i Hamburg och beställde ein Bier.
– Helles oder dunkles, sa barmannen. Ljust eller mörkt?
– Ljust, sa jag.


– Glas eller flaska, sa barmannen.
– Flaska, sa jag.
– Kallt oder nicht so kallt, sa barmannen.
Driver han med mig, tänkte jag, men när jag svarade nicht så kallt fick jag äntligen min öl.
Och medan jag skriver de här radera erinrar jag mig ytterligare ett par märkliga valsituationer under utlandsresor men de är så pinsamma minnen att de vet jag inte ens om jag vill berätta.
Nya avslöjaden följer eventuellt längre fram i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar