måndag 14 november 2016

I VALET OCH KVALET

Här om dagen åkte jag ut till det stora köpcentret och gick in i ett av de stora varuhusen för att köpa tandkräm.


Där fanns 58 sorter av ett tiotal olika märken.
Sådant manar till eftertanke. När man står där framför tandkrämshyllan och funderar inser man plötsligt hur liten man är och hur lite man vet om livet.
Hjälp, tänker man till en början och ser en skog av frågetecken framför sig.


Vilken sort är bäst? Hur stor skillnad är det på innehållet i alla de här tuberna och i så fall vad? Behövs verkligen allihop? Vad händer om man väljer fel? Är det bara jag som undrar? Vart är mänskligheten på väg, hur har det blivit så här och var har jag varit under tiden?


President de Gaulle lär en gång ha beklagat sig över sina franska undersåtar med orden: Hur ska man kunna styra ett land som har 246 ostsorter?
För egen del undrar jag hur man ska kunna borsta tänderna i ett land som har 58 olika tandkrämssorter?


Å andra sidan finns det säkert ännu fler om man letar ordentligt och vid närmare eftertanke är det kanske heller inget hinder för tandborstning men hur ska man veta vilken sort som är bäst?

Dessa funderingar ska jag försöka utveckla lite senare i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar