fredag 10 mars 2017

ELVIS ELLER TOMMY del 4

Resultatet av omröstningen presenterades i Bildjournalen den 24 mars 1958. Den vanns alltså av Tommy. Till allmän förvåning, vågar jag nog påstå. Även om maginalen var knapp, 18 556 röster mot 18 331.


Jag minns att vi fnyste åt resultatet och sa till varandra att det är säkert mest tjejer som köper Bildjournalen. Eller så hade det inte gått rätt till. Förstapriset var nämligen ett möte med idolen, och det begrep man ju att Bildjournalen inte kunde få Elvis att ställa upp på sådant, även om han var på väg att göra lumpen i Västtyskland. Då var det mycket lättare att ordna ett möte med Tommy Steele i London.


Fast Little Gerhard fick förstås träffa Elvis senare på året när han hade korats till Nordens rockkung på Jordal Amfi i Oslo. Då kunde man läsa i Bildjournalen hur Gerhard fick stiga in i ett rum och vänta en stund. Sedan öppnades en annan dörr och in klev Elvis.
Hello king, sa Gerhard.
Hello king of Europe, sa Elvis.
Han trodde alltså att Gerhard var hela Europas rockkung, konstaterade vi med lika delar häpnad och respekt.


För min del skrev jag brev till både Elvis och Tommy när jag var 13 år. Från Tommy kom ett signerat idolporträtt med posten ett par veckor senare. Men från Elvis hördes ingenting. I efterhand har jag insett att jag hade missat att skicka med internationellt svarsporto, vilket jag tydligen hade lärt mig innan jag skrev till Tommy.


Jag gick länge och funderade på om jag skulle våga mig på ett nytt försök med Elvis. Men jag tror att jag resonerade som så, att han kanske skulle tycka jag var konstig om jag skrev en gång till i samma ärende. Hade han vägrat svara en gång, så sket han väl i det nästa gång också.
Jag var som sagt bara 13 år och hade nog inget riktigt begrepp om att han kanske inte läste alla breven själv.



Detta var avslutningen på ett av de tolv kapitlen i min bok Alfabilder, raketost och rock´n ´roll med omslag av konstnären Marian Väpnargård. Den finns att köpa på http://www.litenupplaga.se/1514
Eller så kan man kontakta mig på 0522-10599 eller gujohans@telia.com Pris 220 kronor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar