tisdag 27 februari 2018

MINA MÅLBILDER INFÖR VASALOPPET

Det talas mycket om målbilder inom idrotten i dag. Den som drömmer om medaljer ska kunna se sig själv stående på prispallen när han blundar.
Därför har jag tagit fram några gamla fotografier från Vasaloppet, nu när det strax är dags för det stora kraftprovet mellan Sälen och Mora.
Själv ämnar jag åka Vasaloppet på soffan framför teven hemma i vardagsrummet, men det hindrar inte att jag tänker på hur det skulle kunna ha varit och skapar mina målbilder efter det.




Den första jag hittade är kanske inte helt idealisk i det avseendet. Den togs av Bohusläningens fotograf Peo Nilsson 1978 och föreställer en undersökande journalist som är ute och rekar i spåret ett par dagar före loppet.



Då är det bättre fart på nästa bild, tagen av Bohusläningens Lasse Edwartz några år senare, och där man ser en åkande reporter som testar backarna vid Oxberg för att få klarhet i hur det känns när elitåkarna sätter in stöten och höjer tempot i stigningen upp mot kontrollen.



Min tredje och sista målbild är tagen av mig själv och föreställer soffan på vilken jag ämnar genomföra årets lopp med fyra fluffiga kuddar och duntäcke som främsta tävlingsredskap. Kaffe, bullar och blåbärssoppa står också på programmet.
En utförlig rapport följer i denna blogg så snart jag tagit mig i mål.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar