fredag 16 februari 2018

STAFETT-DM VID KLÄMMAN 1980

Vinter-OS i Pyeongchang pågår för fullt, men jag fortsätter envist och istadigt att grotta ner mig i gamla lokala skidtävlingar i Uddevallatrakten.
I ett av mina gamla fotoalbum hittar jag till exempel ett par bilder som jag knäppte på stafett-DM vid Klämman 1980.



På den första ser vi hur Bruno Svantesson i Bengtsfors BoIS förstalag med numer 1 på bröstet är på väg att ta ledningen strax efter start på sträcka ett. Med på bilden finns också Lars-Göran Torstensson i Bengtsfors andralag, Bror Widén i Uddevalla IS och Inge Josefsson i Stångenäs AIS.
Bengtsfors förstalag vann till slut sedan Arne Svensson tagit ledning på andra sträckan och Jan-Erik Thorn åkt ifrån alla på den sista. Arrangörsklubben UIS blev trea med Bror Widén, Jan Johansson och Sten Karlsson i laget.



Jan-Erik Thorn var stafettvärldsmästare och individuell VM-tvåa i skidorientering men tillhörde också svenska eliten i längdåkning.
Namnet Thorn duger bra i dag också. Svenske U23-mästaren Gabriel Thorn, som i vinter tävlar för SK Bore i Torsby, är son till Jan-Erik. 
21-årige Viktor Thorn, som tävlar för Ulricehamns IF och redan slagit sig in i seniorlandslaget, är son till Jan-Eriks syster Catharina och gamle storåkaren Örjan Emanuelsson med rötter i Västerbotten.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar