måndag 9 april 2018

KROPPS JOGGING 1981

Här är några bilder från Kropps Jogging 1981. På den första ser vi hur I17-majoren Jan Spång leder, närmast följd av blivande sporthandlaren Lennart ”Lelle” Johansson. Löparna befinner sig på Östergatan i riktning söderut och ska just passera över Kungsgatan, där Kroppskulturs kansli låg i hörnhuset innan man flyttade till Österskolan.


Östergatan.

På nästa bild har Jan Spång skakat av sig förföljarna och är på väg att svänga in från Södra Hamngatan över träbron och vidare mot torget. Banan gick sedan nerför Kungsgatan och åt höger på Västerlånggatan, innan den flera kilometer långa stigningen upp mot Bjursjön tog vid längs Fjällvägen, Boxhultsvägen, Dalaberg och elljusspåret.

Södra Hamngatan.

Här springer segraren in genom ”maratonporten” på Rimnersvallen efter att ha visats rätt av en GFK-ledare som jag tycker mig känna igen som Bertil Strand. Rätta mig gärna om jag har fel.

Rimnersvallen.

På bilden här under kommer en eftersläntrare flera minuter senare.



Och så här såg det ut vid mållinjen inne på Rimnersvallen, där tidtagare och protokollförare satt vid ett bord framför huvudläktaren.


I en gammal anteckningsbok ser jag att jag kom på 50:e plats med tiden 1.05.24 på den 15 kilometer långa banan. Hur många deltagare det var minns jag inte, men nog bör vi ha varit ett par hundra. Vad min dåvarande granne Jan Spång hade för segertid kan jag heller inte hitta, men han var säkert minst en kvart före mig i mål.
Men huvudsaken är som bekant inte att vinna utan att deltaga och göra sitt bästa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar