tisdag 3 april 2018

VAD ÄR DET HÄR FÖR NÅGOT?

Det är inte lätt att komma ihåg vad det är som händer på nästan fyrtio år gamla bilder, även om man har tagit dem själv. Här är några från våren eller försommaren 1981 som förbryllar mig en hel del.


Folkdans på Kungstorget.

På den första handlar det om folkdans på Kungstorget framför statyn med Ågrens cykelaffär och Saluhallen i bakgrunden. Anledningen har jag glömt för länge sedan. Kanske är det firande av Svenska flaggans dag, som den nuvarande Nationaldagen hette på den tiden. Några flaggor syns dock inte till.

Folksamling vid träbron.

Nästa bild är ännu egendomligare. En stor folksamling i Hasselbacken och på träbron beskådar något som fotografen (det vill säga jag) har lyckats dölja väl. Jag tycker mig dock kunna urskilja två uppställda bilar och någon sorts prislista på en tavla för något som kostar 44:50 respektive 27 kronor. Kan det möjligen vara utlottning av dessa två bilar?

Hasselbacken.

Längre bort i Hasselbacken är det också mycket folk. På den här bilden, tagen från andra sidan Bäveån vid samma tillfälle, ser vi Hasselbackshuset med dåvarande busstationen och ett par av de stadsbussar som på den tiden utgick från hållplatserna där.
Fler bilder senare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar