måndag 21 maj 2018

SVERIGES TRÅKIGASTE STAD

Många tycker att Uddevalla är en tråkig stad. Kanske till och med Sveriges tråkigaste, om man ska tro några av dom som bor här.


Men när tidningen Se en gång i tiden arrangerade en omröstning för att utse Sveriges tråkigaste stad hade vi inte en chans. I mer än tre månader pågick det hela med fortlöpande rapporter varje vecka. Och efter att ha plöjt igenom alla dessa tidningar konstaterar jag att Uddevalla inte ens har nämnts en enda gång.
Tilläggas bör kanske att allt detta utspelades 1967, vilket möjligen kan vara en förklaring.


Det är sånt som jag sitter och funderar över ute i den lilla stugan vid havet medan jag bläddrar bland en bunt av tidningen Se från 1967. Där har man alltså utlyst en tävling bland läsekretsen för att kora den tråkigaste staden i Sverige. Och inte nog med det. Man har även uppmanat läsarna att skicka in sina listor på landets tio tråkigaste städer rangordnade efter tråkighet.


Men vilken stad blev det till slut? Visserligen avgjordes tävlingen 1967 och jag läste förmodligen om den i samma spalter på den tiden, men vem kan komma ihåg vad man läste för mer än femtio år sedan. Jag känner hur spänningen stiger i kroppen där jag sitter i vårsolen med en stor bunt av tidningen Se från 1967.
Fortsättning följer längre fram i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar